måndag 14 maj 2012

Thorsten Flinck- fullkomligt galen

i att agera! Oj vad lurigt. Fast ganska många tycker att han är generellt galen. Jag tycker vi behöver fler rabiata och passionerade människor, likt Flinck, som kan sprida en viss känsla av obehag och nöje.
Men jag delar inte hans passion för teater.
Nu, just nu på TV4 visas hans version av Fadren, skriven av Strindberg.
Anledningen till att denna skitnödiga pjäs visas är för att idag dog Strindberg för 100 år sedan.
Tvivlar på att TV4, som inte är hemborgen för de intellektuella, skulle visa detta annars.

Alla i pjäsen försöker agera skiten ur varandra och blanda in lite pretto-improv mellan varven.
Jag är förundrad över hur stor skillnad det är på skådespeleriet på scen och stora duken. Är verkligen ingen teater-uppskattare. I gymnasiet fick vår klass lida oss igenom många långa plågsamma timmar på Dramaten, och dess uppsättning, av en Lars Norén pjäs jag förträngt namnet på.
Varför måste det kännas så konstlat och krystat och såååå skandinaviskt ångestfullt?
Nej, jag brinner inte för 'den lilla världen' som Bergman uttryckte det i Fanny och Alexander,
som är en bra film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar